Konferencja "Wojewódzki Dzień Mediacji" była szczególnym spotkaniem tych, którzy mediacjami zajmują się na co dzień i tych, którzy dopiero odkrywają i zdobywają doświadczenie w tej dziedzinie. W piątek 15 października 2021 r. o mediacjach jako ciągle nieodkrytym, a bardzo skutecznym sposobie rozwiązywania sporów mówiono w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego. Nauczyciele, studenci i przedstawiciele środowisk prawniczych i sądowniczych oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wymieniali się doświadczeniami oraz wskazywali na potrzebę bardzo szerokiego promowania metody mediacji. Zarząd Województwa reprezentował członek Zarzadu Stanisław Kruczek, obecni byli m. in.Lucyna Małek - Adamiak - Rzecznik Dyscyplinarny dla nauczycieli przy Wojewódzie Podkarpackim z Podkarpackiego Kuratoriium Oświaty, Wicedziekan Okręgowej Izby Radcowskiej Aleksander Cisek, Ewa Wróblewska - Prezes Oddziału Federacji Konsumentów Rzeszowie.
- Mediacje – to metoda rozwiązywania sporów, w której osoba trzecia pomaga stronom we wzajemnej komunikacji, określeniu interesów i kwestii do dyskusji oraz dojściu do wspólnie akceptowalnego konsensu - mówił otwierając konferencję przewodniczący sejmiku Jerzy Borcz - Już od najbliższego poniedziałku, rozpocznie się tegoroczna edycja Tygodnia Mediacji połączona z Obchodami Dnia Mediacji 21 października. Wpisując się w październikowe obchody święta „mediacji”, zanim rozpoczną się spotkania organizowane oddzielnie przez sądy, korporacje radców prawnych, adwokatów, inne środowiska prawnicze czy akademickie – organizujemy nasz regionalny – podkarpacki, Wojewódzki Dzień Mediacji. Organizujemy to wydarzenie po raz pierwszy i zdaje się jako pierwszy Sejmik w Polsce. Chcemy, by to wydarzenie było interdyscyplinarnym forum dyskusji – edukującym o mediacji, służącym popularyzacji wszystkich metod polubownego rozwiązywania sporów – i włączającym społecznie różne środowiska: nauczycielskie, urzędnicze, akademickie, korporacyjne, prawnicze itd. - podkreślał.
O "Praktycznym wykorzystywaniu mediacji w rozwiązywaniu sporó" mówiła - opierając się na wieloletnim doświadczeniu - adwokat dr Katarzyna Purc-Kurowicka z Centrum Mediacyjnego przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Rzeszowie. O "Rozwoju polubownego rozwiązywania sporów na Podkarpaciu" z kolei mówił prof. Jan Olszewski z Zakładu Prawa Gospodarczego Instytutu Nauk Prawnych Kolegium Nauk Społecznych Uniwersytetu Rzeszowskiego. Wielkie doświadczenie w mediacjach widać było w dwugłosie Ewy Pityńskiej i Renaty Rugały ze Stowarzyszenia Podkarpackie Centrum Mediacji na temat "Zastosowanie mediacji w pracy pedagoga".
Dużym obszarem, gdzie można i powinno stosować się mediacje jest niewątpliwie obszar konsumencki i tutaj o "Pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumentów w WIIH w Rzeszowie " mówiła Małgorzata Jaremko z Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Rzeszowie. Przedstawiła przebieg rozwiązywania sporu od wniosku konsumetoa lub przedsiębiorcy, poprzez mediacje, aż do zakończenia sporu, korzyści płynące z takiego sposobu rozwiązania problemu - czas i finanse oraz wymogi wobec osób zajmujących sie mediacjami.
Kolejne wystąpienie dotyczyło "Mediacji w praktyce radcy prawnego" o czym mówiła r. pr. Elżbieta Korbecka z Ośrodka Mediacji przy Okręgowej Izbie Radcowskiej w Rzeszowie. Spór jest to niezgoda co do prawa lub faktu, sprzeczność stanowisk prawnych lub interesów między dwoma osobami - mówiła. W takiej sytuacji trzeba zidentyfikować źródło sporu, ocenić skutki konfliktu i podać odpowiednią drogę zarządzania nim, wybrać metodę ograniczania konfliktu, czyli jednoczenie stron, poprawa relacji, tłumienie konfliktu poprzez narzucenie jasnych i restrykcyjnych reguł i zasadach wyprowadzenia z konfliktu, oczywiście bardzo często najlepszą metodą jest mediacja (rodzaje mediacji wystepujących obecnie w pracy radcy prawnego to najczęściej występujące cywilne, karne najrzadziej występujące oraz administracyjne coraz częściej, ale jeszcze rzadko występujące). Bardzo mocno zostało także w wystapieniu podkreślone, że mediacje stosowane są obecnie bardzo szeroko na całym świecie, zwłaszcza w firmach, które doskonale zadają sobie sprawę, że mediacje to oszczędność czasu, finansów i zachowanie wizerunku firmy, ponieważ spór zostaje rozwiązany wewnątrz i nie jest upowszechniany choćby poprzez media.
Przedstawicielki Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Magdalena Trusińska oraz Justyna Połom mówiły o zagrożeniach dla konsumentów pojawiające się w internecie oraz zaprezentowały nowoczesne i bezpłatne narzędzie edukacyjne - portal konsument.edu.pl
Kolejne wystąpienie dotyczyło "Polubownego postępowania ADR i ODR (online) w sprawach konsumenckich - Rzecznik Finansowy a Koordynator ds negocjacji" i mówił o tym Łukasz Mroczyński-Szmaj z Uniwersytetu Rzeszowskiego i Podkarpackiego Centrum Mediacji z siedzibą w Stalowej Woli. Podkreślał m. in. znaczenie platformy ODR stanowi jeden punkt dostępu dla konsumentów i przedsiębiorców pragnących pozasądowego rozstrzygania sporów objętych niniejszym rozporządzeniem. Jest interaktywną stroną internetową, do której możliwy jest elektroniczny i bezpłatny dostęp we wszystkich językach urzędowych instytucji Unii - podkreślał.
Tekst i fot. Izabela Fac/Kancelaria Sejmiku
Patronat medialny nad konferencją objęli: Telewizja Rzeszów, Radio Rzeszów, Radio VIA Rzeszów oraz Nowiny24.pl
konferencja mediacje radio VIA
Dziękujemy za przekazanie gadżetów promocyjnych Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi/Filia w Jaśle